Et forsvar for valgplakater

News Øresund - Johan Wessman © News Øresund (CC BY 3.0)

Hjælper det overhovedet? Synes de selv, at det er kønt at se på? Og hvad med miljøet?

Hver gang der er valg, så er debatten om valgplakater lige så sikker som makrelmadder til et Socialdemokratisk vælgerforeningsmøde. Men hvorfor er valgplakater så vigtige? Vi lever jo trods alt i en tid med utallige muligheder for markedsføring på digitale medier.

Jeg mener dog, at der er en masse gode grunde til, at valgplakater stadig har sin berettigelse.

De øger den demokratiske deltagelse

Ganske enkelt: Valgplakater bidrager til, at valgdeltagelsen bliver højere. Det har flere forskere tidligere udtalt til blandt andet TV2 Østjylland og TV2 Lorry. Det i sig selv, er jo et enormt vigtigt argument for, at valgplakater er vigtige – ikke kun i politisk markedsføring. Intuitivt giver det også god logisk mening, at valgplakaterne giver en påmindelse om, at man skal huske at stemme.

Skaber valgstemning

Det her argument er rent patos. Det indrømmer jeg gerne, men det skal heller ikke underkendes. For mange, inklusiv mig selv, er valgplakaterne med til at skabe en bestemt stemning, som man kan genkende fra valg til valg.

Man kan nærmest fornemme hvordan demokratiet rykker ud i det offentlige rum og skaber en genkendelsens glæde. Tænk også, hvor mange gange plakaterne er brugt som samtalestarter ved diverse busstoppesteder og togstationer? Det er udelukkende et følelsesbaseret argument, ja, men tænk hvis vi skulle undvære den stemning?

Bliver mere miljø- og klimavenlige

Plakaternes klimaaftryk er også absolut minimalt. Faktisk nærmest ubetydeligt. Det har Fredericia Dagblad tidligere undersøgt og er kommet frem til, at produktionen af en valgplakat udleder mindre CO2 end en liter letmælk. Samtidig er der en udvikling, som kun understøtter valgplakaternes berettigelse:

For det første er det ganske udbredt at genbruge plakater fra tidligere valg. Selvfølgelig bliver der også produceret rigtige mange nye, men en del borgere har måske det indtryk, at plakaterne bliver smidt ud efter hvert valg – det er ingenlunde tilfældet.

Derudover, så har der også været en udvikling, hvor der er blevet en større opmærksom på, hvilke materialer valgplakaterne bliver lavet af (det har der faktisk været i lang tid). Derudover er der ovenikøbet flere steder nogle, som er begyndt at bruge snor i stedet for de klassiske plasticstrips.

Om idéen med snor i stedet for plasticstrips mere handler om, at plakater der er sat om med snor er nærmest umulige at skubbe op af lygtepælen for andre partier der også gerne vil have plads, skal jeg ikke kunne sige. Uanset hvad, så er der i hvert fald også en udvikling på den front.

En kommunikationsopgave

Når nu der så mange åbenlyst gode argumenter for valgplakater, hvorfor er der så alligevel stor modstand mod dem, hver gang der er valg?

Jeg tror at det handler om kommunikation. For hvor mange er egentlig klar over, at plakaterne har den effekt på for eksempel valgdeltagelsen, som de har? At få gjort mere opmærksom på det, må være en opgave, som blandt andet vi politisk aktive har.